21 oktober 2015

Høstkos.

* Serier *

Hver uke, om ikke hver eneste kveld er jeg klar for å sette meg godt til rette i sofaen eller legge seg litt tidligere i sengen på kvelden for å ta en pust i bakken, pakke seg inn i pledd og bare nyte litt sofakos og serietitting. Akkurat nå er det Broen 3 og The blacklist som er høstfavorittene, men syns den som begynte på Tv2 på søndager nå, Okkupert er ganske grei og. Uansett er jeg rimelig glad i serier og filmer etter skole eller jobb og spesielt gjerne som avsluttning på dagen. 





* Lese bøker og magasiner *

Det er ikke alltid jeg har mulighet eller tid nok mellom slagene til å kunne nyte dette punktet skikkelig. Jeg abonerer fast på Costume og Elle slik at jeg kan kose meg ordentlig med dem når de kommer ut hver måned, samt titte og ble frem og tilbake i bladene helt til neste nummer kommer ut. 

Samtidig som jeg gleder meg innmari mye til jeg kan lese noe annet (når jeg først får satt meg ned for å lese) enn pensumbøker på ettermiddagene og/eller fridagene mine. Dette hører veldig høsten til og jeg håper jeg skal få tid til å begynne på og lese ferdig "Selvskryt", "It" og "How to be a parisian" denne høsten. 



* Strikkegensere *

Jeg har enda tilgode å finne den helt perfekte beige strikkagenseren som jeg faller pladask for. Hittil har jeg funnet mange fine og jeg har et par fine selv jeg er glad i, men den absolutt perfekte med minimum over 50% ull, rundhals eller v-hals, flettestrikk eller glatt gjenstår å finne. Et bilde i hode er klart jeg har fått for lenge siden, men det å finne den jeg ser for meg i butikkene er ikke akkurat lett. Den skal være en basegenser som passer til alle plagg, men må likevel være litt mer statement i seg selv om ikke syns jeg den fort kan bli for kjedelig. Prisen kan godt være litt høy grunnet kvaliteten og de ønskede detaljene, men likevel ikke noe særlig over 2000kr for selvom den skal brukes mye, syns jeg ikke det er nødvedig. En høyere pris på en slik genser, føler jeg til nå bare har resultert i for enkelt uttrykk for min del. Så da tenker jeg det blir en sum, hvis jeg er så heldig å finne den rette utover.





* Puter og pledd *

Her begynte jeg smått rett før jeg dro til Tyrkia, som den tradisjonsglade jenta jeg er, ville endre på interiøret og uttrykket i leiligheten til den første høstmåneden satt igang. Det startet smått med noen velur puter fra Kremmerhuset i en brent, rust farge jeg har blitt veldig fornøyd med. Enda bedre var det når jeg i helgen fikk kjøpt riktige, gode og myke innleggsputer slik at de ble ordentlig fluffy. Nå skal jeg bare få inn et par gode strikkeputer eller annet som bidrar til en enda lunere og herlig høststemning - så blir jeg nok fornøyd og kan vise dere her på bloggen. 





* Gode høst middager *

Er det noe jeg gleder meg over i denne årstiden så er det alle de gode middagene som er ordentlig hjemmelaget. Og som det ligger mye tradisjon bak. Jeg elsker poteter og kunne virkelig spiste det (nesten) hver dag, derfor er jeg hoppende glad når det er fantastisk gode middagsretter med poteter til som tilbehør. Den siste helgen i Oktober skal jeg på familiemiddag på mammas side og på bordet blir det servert Fårikål. Det blir min første gang denne høsten og jeg har allerede vann i munnen bare ved tanken. Lutefisk er også noe jeg smiler bredt over og koser meg veldig med. Veldig godt er det med ertestuing og brunost til, selvom jeg såklart må ha med alt: bacon, hvitsaus - hele retten smelter på tungen. Har enda ingen spesiell anledning planlagt, men vil anbefale Fjordland her - akkurat med denne retten - for som ikke har tid til å lage selv, andre rundt seg eller ikke deler samme smak angående denne retten. Blir nok en på meg selv, for kjæresten her er ikke stor fan. 



* Kveldskos *

Dette punktet utgjør en sarlig blanding av alle punktene over. Spesielt i samvær sammen med familie, kjæreste og gode venner. Men faktisk på sene kvelder i hverdagen også, er det greit og artig å jobbe med litt skolearbeid også, som motiverer og inspirerer meg. Da er jeg i mitt ess, spesielt om jeg samtidig kan føle på at jeg er effektiv og nesten se at klokken står litt stille (det er lov å drømme). Og som ikveld skal jeg ikke legge skjul på at det er rimelig stas når kjæresten ordner med og lager middag til oss. Så snill og flink som han er. Helt avslutningsvis før vi/ jeg går og legger oss/meg har jeg alltid lyst på noe søtt til den siste kosen vi gjør. Om det er Tv-titting eller skolearbeid, så har jeg alltid lyst på noe og unner meg gjerne noe ekstra godt. Det kan være alt fra en kopp kakao til boller, sjokoladepudding, snacks eller et eller annet ekstra.



*Start på dagen*

Må legge til at denne høsten, dette halvåret har jeg vært litt flinkere enn vanlig til å stå opp noe tidligere enn før og fått i meg en form for frokost. Jeg har allerede klart å drukket opp flere pakker med Chai Latte siden jeg fikk en fin vane på å gjøre den ferdig mens jeg ordnet meg og rakk en kopp før jeg måtte dra. Brødskiver har jeg kost meg med og nytt på vei til trikken, for ikke å snakke om hvor hyggelig det er å starte dagen sammen med kjæresten eller venninner på en café i høstmørket, mens alt og alle våkner til liv.

(Det siste punktet skulle jo kanskje vært først, men passet med de samme bildene som på kvelden. Rart at jeg egentlig ikke er mer glad i å ha god tid på morgninene når jeg er helt ekstremt glad i det på kveldene). Til ettertanke. 

Veldig mange små gleder samlet i dette innlegget og det er mange hverdagsøyeblikk som spiller inn. Som en avslutning på mine herlige høstdager jeg har vært heldig å hatt hittil sammen med alle jeg er glad i, og som jeg gleder meg veldig til å fortsett med, er det viktigste av alt å klare å legge litt av fremtidige planer og dager litt til side. Jobber selv med dette, for jeg elsker å hele tiden ha ting å glede meg til, samtidig som det alltid har vært og er en motivasjonsfaktor for meg selv. Koble av, puste ut og slappe litt av inni mellom, og nyte hver eneste dag skal bli mitt hovedprosjekt mens jeg koser meg med alt over denne høsten. Håper du fikk en fin leseropplevelse med dette og selv kan se hva du gleder deg over og gleder deg til dagene som går og kommer. 

Ha en herlig onsdag. 
Love Nanna

Ingen kommentarer: