13 desember 2015

Jul i Vinterland.

Tiden gikk fra meg på fredag formiddag og jeg rakk å komme meg i dusjen og bli ferdig med rydding og vask av leiligheten så vidt før det var tid for jobb. Rakk dermed ikke å knipse bilder av julepyntingen ellers i leiligheten, så det får jeg beklage hvis dere har væt spente hele helgen. Håper dere klarer å holde dere litt til, for da skal jeg få til et skikkelig julete innlegg i morgen. Dere skjønner sikkert at hvertfall jeg er i ekstase over å gjennomføre pyntingen selv, og syns det er innmari fint å legge ut bilder her på bloggen for å ha og se tilbake på og virkelig begynne å kjenne på julefølelsen. Koser meg så mye med julen i leiligheten og hver krok har litt mer varme og sjarm sammen med tradisjon og den riktige stemningen for meg. 

Helgen har blitt viet fult og helt ut til førjulskos sammen med Lasse, mamma, mormor og morfar. Det har vært etterlengtet og jeg har klart å legge skole og jobb helt fra meg. Fredag kveld etter senvakt var det duket for håndballkampen mellom Norge og Spania, og vi tok en lat kveld i leiligheten med koseklær, kylling og hygge. Hele lørdagen ble tilbrakt ute i deilig vintervær. Kaldt, tørt og blå himmel. Vi tittet rundt, fikk ordnet i havn en del julegaver, spiste lunsj på en restaurant i sidegaten ned mot akerbrygge og ruslet innom Jul i Vinterland som har laget så fint opplegg ved spikersuppa. Like fint på dagtid som kvelden, men helt magisk med alle lysene som kommer bedre til syne etter 16 når mørket har lagt seg. I år er det satt opp et pariserhjul også, som får følelsen av å være i en utenlandsk storby til å krype inn. Fantastisk fint, og prikken over i'en på slutten av markedsbodene og skøytebanen. Dere bør ta en tur og titt. Vi alle endte opp mer hver vår nye skinnlue og jeg er så fornøyd. Endte opp med en feminin variant, men også litt mer ungjente enn damete med dusk på toppen. Den kom på med engang, så dere ser den på bildene under fra kvelden. 





Etter en deilig og meget mektig lunsj, ruslet vi litt til rundt i sentrum og fikk gjort ferdig de julegavene som var i nærheten og som var mulig å gjennomføre i går. Julemarkedet var like fint som sagt, med og uten mørket , så det ble en naturlig tur ned og opp igjen når vi var ferdige med lunsjen og skulle hjem til leiligheten. Slappet av med sofakos, litt julekaker, vinterstudio, magasiner og å være i hverandres selskap tilbake i leiligheten før vi kledde på oss igjen og tok middagen på Cafe kontoret like nede i bakken. Julemenyen er satt i gang og jeg smilte fra øre til øre når pinnekjøttmiddagen min kom på bordet. Nyter virkelig den retten og gleder meg alt til neste gang, men tror ikke det blir før tradisjonen vi har 2.juledag hos tante og onkel. 





Alt er virkelig så gjennomført med lys på alle trærne, skiltene som viser vei og bodene som tilbyr så mye forskjellig, men så og si alt tilknyttet juletradisjoner eller fine gavetips. Noe til bra reduserte priser, men annet sikkert er litt overpriset også. Er du sulten når dere går igjennom kan jeg garantere at dere ender opp med å prøve noe eller flere av slagene som tilbys. Churros, crepes, kanelboller og annen varm mat er noen av mulighetene. 



Se så godt! Og kålrabistappen er nesten det beste, men egentlig på lik linje med selve pinnekjøttet. En bit av alt sammen samlet på gaffelen er en fryd og stor matglede!



Har hatt en helt fantastisk helg og tid sammen med Lasse og mamma, mormor og morfar. Det er så hyggelig å ha dem på besøk. Utrolig nok går det smertefritt å være fem personer i leiligheten. Der det er hjerterom er det husrom vet dere og med dobbelseng og sofa er mye løst. Helgen har flydd avgårde i gått selskap og hyggelig tid sammen med noen av de jeg er veldig glad i og det gjør at julen føles enda nærmere. 

Ingen kommentarer: