13 desember 2015

Santa Lucia.

Nydusjet, og pyntet for resten av ettermiddagen og kvelden i en av mine lange hvite kjoler. Vil jo bruke de året rundt og hva passer bedre enn i dag for å hedre og feire Santa Lucia dagen og tredje søndag i advendt. Det er jo bare en gang i året, så både den lange tradisjoen om luciafeiringen med lussekatter - mormors beste hjemmelagde som de tok med hit for helgen - og min tradisjon de siste årene - å gå med en av mine hvit lange kjoler - har blitt satt pris på og gjennomført i kveld. Hele søndagen har gått i rolig tempo og etter å ha sagt hade til besøket ble vi liggende i sofaen med dynen, se på vinteridrett, spise senfrokost etter sjokolademelk og lussekatter i første omgang. Egg, varme rundstykker og annet ekstra "luksus" pålegg vi ikke unner oss hele tiden sto på bordet og frokosten ble avslutte med en julefilm. 


"Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede
De står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og gled"











Tre lys er tent i kveld; for lengsel, håp og glede. Nå skal jeg lese litt på eksamensstoffet, mens kjæresten ordner istand middag - heldige meg - og så er det klart for håndballkamp igjen ikveld. Norge møter Tyskland og bør klare seg greit, men alt kan jo skje i VM. Spennende er det uansett og litt mimring tilbake til min hånballkarriere er på sin plass. Herlig juletradisjon er det med! Kos dere på denne 3. søndagen i advendt alle sammen. 

Ingen kommentarer: