12 januar 2016

Nytt år, nye muligheter!

Nå er jeg klar! Det er første skoledag og jeg er tilbake på skolebenken. Etter en lenger og overraskende juleferie fra skolen og fra bloggen skal jeg kikstarte dette året hakket mer fra i dag og la bloggen være med på det jeg finner på. Første økt med prosjektledelse fant sted i dag og jeg gledet meg som en unge. Det virket spennende og jeg var mer enn klar for å brette opp armene, skrive notater og la hjernen gruble litt igjen. Dette faget skal jeg ha over tolv uker, før det venter eksamen og deretter et nytt fag de siste tre månedene frem til sommeren. Uvant, men veldig greit opplegg. Det å ha muligheten til å fokusere mye og kun på et fag av gangen skal nok bli veldig fint. Timeplanen min er kraftig redusert med tanke på færre fag og et av gangen, slik at målet nå blir at jeg fint skal få vært i alle timer og forelesninger - kun fire hele dager i januar og noen flere dager i februar, men fortsatt langt fra fulle uker. Dette skal jeg få til og jeg er mer enn klar for å stå på! Ikke nok med det, så klarte jeg å stå opp i god tid, gjøre meg klar, dra på skolen og fortsatt ha noen minutter på meg til timen startet. Slippe å stresse og komme prikk på tiden. Rimelig god start på en mandag, en ukedag og en tidlig skoleøkt for meg. 

 Slik trodde jeg mandagen min skulle starte og bli. Jeg gledet meg så altfor mye og skulle kikstarte den andre uken av året med skole og deretter jobb i noen korte timer. Slik ble det altså overhodet ikke. Og etter en time ut i økten med prosjektledelse skjønte jeg at jeg måtte pakke tingene mine og dra hjem. Da hadde jeg klart å utestenge kvalmen i ca. en time og oversett at kroppen min ikke var bra. Jeg ønsket ikke å dra fra undervisningen, dette var første skoledag og jeg gledet meg. Vi skal kun ha fire dager i januar, så nå hadde jeg bestemt meg for at jeg fint skulle få med meg absolutt all undervisning. Uansett, er det ikke så mye man får gjort med det og mandagens planer endret seg totalt helt av seg selv. Jeg dro hjem, og dagen gikk med vekslinger mellom badet og soverommet. Litt sint og oppgitt ble jeg over meg selv og at jeg ikke fikk til starten engang, men sånn er det vel bare. 


Likevel skal denne uka og den første måneden sette gode planer, rutiner, ønsker og opplevelser i gang for min del. Jeg våknet i dag, uthvilt og i mye bedre form. Kroppen ville nok bare si ifra og fikk en reaksjon på for lite søvn, for lite mat og så derfor for mye mat, mange planer og mye aktivitet i form av oppgaver samtidig. Da var det enkelt, jeg måtte ta det helt medro og la alt annet komme senere. Jeg har som sag begynt på skolen igjen (selvom jeg ikke fullførte timen) - mitt fjerde semester, så nå går jeg inn i slutten av andre året. Dette gleder jeg meg veldig til og jeg skal kun ha to valgfag. Fagene er selvvalgt og jeg endte med prosjektledelse og entrepenørskap. Tror dette skal bli et fint vårsemester altså. Og jeg gleder meg til et annet opplegg med annen fordeling og et fag av gangen slik at eksamen kommer fortløpende etter tre måneder med faget. Derfor en i mars og en i mai. Dette er de individuelle, og jeg regner med to til fire hjemmeeksamener underveis i tillegg, men det tar vi når det kommer. Mer fokus på et sted blir det uansett og enda mere motivasjon for min del. Dette skal jeg få til og gjøre til et av mine beste semestre. 

 Treningen skal også på plass nå og jeg har kriblinger i magen. Etter 1,5 år uten etter at jeg flyttet til Oslo har savnet etter både håndball og gruppetimene på spenst Halden, spesielt spinningstimene kommet og det i stor grad! Nå skal jeg finne tilbake til tid og glede igjen ved treningen og forhåpentligvis få mer energi! Lysten har kommet og ønske om å få treningen til en del av hverdagen igjen er på plass. De dagene jeg ikke har skole står jeg fritt til å få trenet før eller etter jobb, og har jeg skole til halv tre og ikke kveldsvakt skal jeg få trent unna, slik at ettermiddagen og kvelden fortsetter med god samvittighet. Jeg skal melde meg inn i SATS Elexia og vil få flere sentre å velge mellom. De nærmeste ved Spektrum og Bjørvika. Disse vil jeg nok mest ta i bruk etter skole, før og etter jobb og er lettest og legg inn i rutinene mellom leiligheten, skolen og jobben. Samtidig har jeg en del venninner som trener der og alltid er det hyggelig å kunne møtes å trene sammen når det passer. Slik at noen andre sentre vil nok også bli testet ut. 

 Dette skal bli en finfin vinter og vår dere. Jeg gleder meg masse og dere skal få bli med på alt sammen. Alt fra små og store nyttårsforsetter, korte og lange mål, ønsker for hver måned, planer for året på alle plan og min hverdag. Det vanker en god del tanker i hodet mitt nå, så første måneden skal brukes til å stable, sortere og planlegge min egen strategi før de en etter en skal settes i gang og fullføres. Det å ha utfordringer å jobbe med og i mot i ulike grader er veldig viktig for meg og nå har jeg insett at trygghet må byttes bort med litt testing og prøving utenfor komfortsonen min.

Ingen kommentarer: