28 februar 2016

En kveld for minnebøkene.

Det var virkelig hyggelig med middagsbesøk av herlige jobbkollegaer i går. Min første egenkomponerte tre-retters middag ble servert og selv om den ikke var feilfri, ble jeg greit fornøyd med og til og med litt stolt av resultatet. Jeg fikk også pyntet og dekt på bordet med serviset mitt. Det nyeste jeg har begynt å samle på, og syns det ble så fint! Litt romantisk og jentete, men fortsatt stilig og voksent. Brudeslørene er jo også bare så nydelig og enkel detalj som gjør mye ut av seg innimellom annen pynt. Kjøp en stor bukett og del opp i mange mindre små og mellomstore busker, så får man fort fylt opp leiligheten. Border, overflater, vinduskarmer, kriker og kroker alle steder får en nostalgisk sjarm og litt hint og forsmak av vår. Er jo også så supert å ha små beholdere på bordet, mellom kuvertene, maten og annen pynt slik at alle ser alle og at pynten ikke er i veien for noen under middagen. Syns det er så utrolig hyggelig å stelle istand, pynte og ordne til alle slags anledninger. Nå har jeg derfor bestemt meg at jeg utgangspunktet når det er tid og mulighet til det skal gjennomføre en eller annen aktivitet med kjæresten, venninner og/ eller familie i løpet av uken, hvor jeg kan styre litt ekstra. Så stas!

Forretten jeg valgte å lage er en variant av en middagsrett jeg spiste hjemme og virkelig var fan av, så med litt enklere grep og mindre posjon ble det en enkel, fin og god forrett. Hadde bestemt meg for hovedretten først, så siden det var fisk, ønsket jeg noe med kjøtt til første rett, men som ikke skulle være for avansert eller ta for lang tid å lage. Valget falt på roast biff og det passet supert med restan av fyllet og lefsene. 


Laks, søtpotet og salat med rømme og sursøt saus fikk stå for hovedretten. 


Desserten skulle egentlig bli en form for posjons pavlova, men siden jeg valgte å bruke Obay - fordi jeg selv ønsket det, og tenkte det ville være en fin måte å få den smaken jeg ville ha - fikk jeg ikke noe bakepulver i, slik som det er i bakekakaoen, og dermed heller ingen fin hevelse og høyde på kakene heller. Lærdom. Heller ble det en lettere form for sjokolade kjeks kake med krem og bær til fyll. Flaks det alltid er gode smaker de aller fleste liker sammen.  



Kvelden endte med at vi dro ut en tur til tross for at klokken var godt over midnatt. Likevel er jeg strålende fornøyd med at jeg ble med, for selvom det ikke ble noe særlig inntak av alkohol var stemnigen svært god og dansemova på topp. Det er jo så gøy! Og tiden bare flyr avgårde. Samtidig som jeg var i godt lag med en herlig gjeng tromsøværinger hvor alle tok imot med åpne armer og sørget for topp stemning og humør på topp hele natten igjennom. Gå turen til bussen ble bare en frisk avslutning på en fantastisk kveld med herlige jobbjenter og nye bekjentskaper!

Ingen kommentarer: