20 februar 2016

Valentines food.

Mens jeg sitter i sofaen og skriver hjemmeeksamen for harde livet - ved siden av tidenes dårligste form og influensa - er det mye mer stas å se tilbake på fem retteren vi hadde forrige søndag på Valentines dagen. Tilbrakte hele helgen på Südøst. Fredag sen lunsj, tidlig lett middag sammen Karoline og lørdag ble det en tur etter jobb for å møte jentene til noe å drikke før det var tid for konserten. Tilfeldig ble det også her middagen med kjæresten endte, men begge ble vi meget fornøyde med det likevel. Helt himmelsk god mat og bra priser! For ikke å snakke om en helt fantastisk drink, jeg ikke klarte å ta bilde av. Mine nye favoritt og jeg sa til Lasse at det var bra jeg kun tok en til forrettene, for hadde det vært fredag eller lørdag kveld jeg hadde oppdaget denne, kunne det nesten blitt farlig. Så god var den! Honning, basilikum, kardemomme og vodka. Må prøves hvis dere tar turen. Ligger helt nederst på Løkka, ved nybrua. På høyre side ved vannet. Anbefaler sterkt å ta turen. 


Vi bestilte en fem retters meny og hadde dermed tre forretter. Først ut var deilig maki med laks, avokado, søtpotet (sprøtt som sprøløk) og en fantastisk saus/ dressing. 


Videre en hummersalat. Veldig god, men vi fant ut at de andre rettene overgikk denne, selvom den gjorde sitt og jeg er glad vi fikk smakt. 



Siste forretten ba på mye godt og forskjellig. Alle tre typene med vær sin saus. Fritert scampi, vårruller med and og svin med et slags tynt trekk på utsiden, minner om pasta, men er ikke det. Husker ikke navnet helt, men hørte det flere ganger. Godt var det hvert fall med sausen til. 



Hovedretten er helt himmelsk. And med pannekakene deres, supertynne lomper. Man fyller de selv med masse sprøtt og godt og topper med honshu saus. Magisk! Anbefaler dere å velge denne om dere kun er ute etter en middagsrett for å smake. 



Til slutt desserten deres som består av flere komponenter. Fondant som er passe tør, med myk kjerne. Vanilje is og noe kjeksstrøssel og pannacotta med mangosaus og kokos. Melon og bær blir servert ved siden av. 


Man blir helt passe og perfekt mett etter disse rettene om man er vant til å spise en del. Man kan også velge mellom tre retter eller flere enn fem satt sammen også, hvis man vil det. Alt tilpasset egen smak og mengde. De har satt sammen to til tre menyer, eller så bare bestiller man og velger selv utifra hver enkelt rett. Bra priser og supergod mat uansett. 

Nå må jeg tilbake til skrivingen og selvpleiingen i sofaen. Teppe, kakao, kjeks og serier på tv i bakgrunnen mellom slagene. Har heldigvis kommet godt i gang og skal bruke dagen på å gjøre store deler av hoveddelen med del 2 av oppgaven. Klarer jeg det før kvelden skal jeg være superfornøyd! Så har jeg hele dagen i morgen til å endre, justere, finpusse og bli ferdig med avslutningen og konklusjonen. Ønsk meg lykke til da dere! Tar jo opp denne fra første året, for å forbedre kaakteren min. Først og fremst for sluttkarakteren, men uansett, så må jeg jobbe på og ha troa for å klare det. Skal levere den klokka 09.00 på mandagsmorgen, så hvis dere ikke hører noe mer, vet dere hvorfor. Ellers må alle ha en herlig helg og god start på vinterferien. Vanligvis hadde jeg gledet meg som en unge selv over litt ekstra fri, men denne gangen har valget falt på forbedring av karakterer. Derfor må jeg holde meg motivert og tenke at selvom tre eksamener skal tilbakelegges denne uka, er jeg ferdig om kun en uke og neste helg kan jeg feire overstått! Det skal bli skjønt. Enn så lenge, kos dere og nyt alle sammen. 

Ingen kommentarer: